That boy is my girl a.k.a Kau Gadisku 1

                PAK!!!
               
Tangan kanannya dihentak ke dinding bersebelahan muka si gadis. Perlahan-lahan mukanya didekatkan ke muka si gadis itu. Dia membongkok sedikit supaya sama paras dengan si gadis. Rambut dia yang agak panjang bagi seseorang bergelar lelaki sudah tersedia serabut. Rambut depannya jatuh sedikit ketika mendekati gadis itu. Gadis itu menggigil ketakutan.
               
“Aku nak benda yang aku mintak tu...” Perlahan dia berkata di telinga si gadis.

                Si gadis laju mengeluarkan sesuatu dari begnya. Tangannya menggigil menghulur kepada dia. “N....Nah...Nah...” Terketar-ketar suara si gadis itu. Matanya sedikit berair.

                “Hah, kan senang kalau kau bagi duit ni awal-awal tadi! Nak aku ugut dulu baru nak bagi” Dia merapatkan lagi mukanya ke muka gadis itu. “Thanks” Bibirnya mengukir senyuman sinis.

                Gadis itu hanya kaku menggigil dalam situasi itu. Masakan gadis itu tidak takut, seseorang berwajah lelaki mendekatinya sedekat itu. Jika dia diapa-apakan bagaimana?

                “ALEX!”  Satu suara jeritan muncul dari hujung koridor yang sunyi dan gelap itu.

                “Yo!!!” Alex meyahut dengan jeritan juga. Alex merapati sekali lagi ke gadis itu. “Lain kali aku mintak lagi ye...” Alex menurunkan tangannya yang melekat ke dinding bersebelahan muka si gadis itu. “Chow dulu” Alex mengangkat tangan sebelah.

               
                “Yo, Shun!” Alex membuat high-five dengan Shun. “Karl mana? Usha perempuan lagi? Tadi mesej nak join sekali” Nadanya seperti menyindir.

                “Sindir nampak” Karl muncul dari belakang tangga. Dia mengangkat tangan kirinya dan membuat high-five dengan Shun dan kemudian dengan Alex. Senyumannya diangkat sebelah ke atas. “Hurm... Masih tak tinggi kau ni ye, Alex” Gurau Karl.

                “Ceh!” Alex melepaskan tumbukan ke Karl tapi sempat dielak.

                “Hahaha! Bahaya kau ni!” Gelak besar si Karl. Alex ni bukan boleh bawa main. Salah seorang petarung yang digeruni di kawasan ini.

                Alex melihat muka pelik Shun. “What?” Alex mengangkat kening sebelah. Meja terbuang yang penuh dengan contengan menjadi tempat duduk Alex.

                “First time tengok kau ugut girl”

                “Owh. Minah gedik tu? Dari dia bazir kat clubbing baik sedekah kat aku yang perlukan duit ni kan” Selamba Alex menjawab.

                Shun membetulkan kaca matanya. Walaupun Alex mengambil wang orang lain dia hanya mengambil dari mereka yang membazir dan bukan dari golongan yang ‘baik’ pada matanya. Memang dia sudah sangat tahu akan perangai sahabatnya ini. Cuma satu sahaja yang dia tidak ambil berat iaitu hal peribadi Alex dan Alex tidak akan ambil tahu tentang hal peribadi dia dan Karl.

                “Sekolah kau macam mana?” Soal Shun.

                Alex membuat muka kelat. “Pesal tetiba je muncul soalan tu?”

                “Jawab ajelah. Tahun ni kau exam masuk universitikan? Sama dengan aku”

                “Korang baru nak exam!?” Karl terkejut. “Korang lagi mudalah ni. Aku dah masuk universiti”

                “Ah...Lupakan!” Alex melompat bangun dari meja yang menjadi tempat duduknya. “So... Siapa mangsa hari ni” Alex mula mematah-matahkan jari-jemarinya.

                “Alex! Kau tak jawab lagi soalan aku!”

                “Budak taman sebelah?” Karl mencelah. “Aku dengar diorang da form group nak buat onar kat kawasan sini”

                Alex tersengih panjang. Onar? Tiada siapa dibenarkan buat onar di kawasan aku selagi aku hidup! “Apa lagi!? Jom!” Aku dah lama tak cari pasal dengan orang yang nak cari masalah ni.

                Shun mengeluh panjang. Dia dan Karl saling berpandangan. “Jom!” Serentak mereka menyahut. Sebelah tangan mereka sama-sama meragut leher Alex ditengah-tengah antara mereka.
               

                “Satu...Dua...Tiga...” Alex mencangkung mengira tubuh badan yang sudah terbaring kesakitan di atas tanah. “Lima? Korang lima orang lawan aku sorang pun boleh kalah macam ni? Belum kawan aku tu join sekaki”

                Tidak jauh dari tempat Alex berlawan, Shun duduk bersila mengadap PDAnya manakala Karl sedang bergelak ketawa dengan telefon bimbit berada di telinga.

                “Shun. Kau tak rasa ke yang Alex ni perempuan?” Karl turut sama duduk  bersila sebaik sahaja habis bergayut.

                “Maksud kau? Apa yang kau nampak kat dia sampai cakap dia perempuan?” Shun beralih pandangan dari PDAnya.

                “Instinct!” Karl membuat muka serius.

                Shun terus kembali ke PDAnya.

                “Wei! Aku serius ni! Kau tengoklah dia. Kulit dia licin macam perempuan. Muka dia macam perempuan. Kadang-kadang perangai dia pun macam perempuan!” Kuat suara Karl menyuarakan rasa curiga dia. “Dan feeling aku yang sentiasa bersama dengan perempuan mengatakan bahawa dia ialah... PEREMPUAN!”

                “Kalau nak bad mouth aku pun tak payahlah jerit-jerit sampai aku dengar kat sana” Alex muncul dari bahagian belakang Karl. Mukanya sudah kemerahan. Bukan merah kerana blushing tapi kerana sudah menghampiri paras meletup.

                “Tak de kena-mengena dengan aku” Shun memberitahu awal-awal.

                “Ka....rl....”

                “Wait...Wait...” Karl da mula bergerak mengundur. “Aku puji kau kot...” Cuba untuk memberi alasan.

                “Cakap jelah kau suka Alex kan”

                Muka Alex sudah kelat. Bengang, keliru dan marah sudah bercampur. “Homo” Satu sahaja perkataan keluar mengambarkan perasaannya sekarang.

                “Shun main-main je tu. Maksud aku, kau comel macam perempuan. Kalau kau perempuan dah lama aku suka kau” Karl cuba untuk mengeluarkan dirinya dari situasi itu.

                Alex masih dengan muka kelatnya. “Pergi sana. HOMO”

                “Homo...” Shun turut menambah. “Jom Alex...” Shun menarik Alex pergi dari Karl.

“Aku tak homo lah!”


                Lampu ruang tamu ditekan suis buka. Cahaya mula menerangi rumah kecil yang hanya didiami oleh dua orang. Pintu bilik tidur berwarna kelabu yang sudah lusuh dikuak perlahan.

                “Nek, Alya masuk ni” Dia berjalan perlahan mendekati katil bujang di hujung sudut. Sekujur tubuh kurus sedang terbaring berselimut.

                “Nek...” Dia bersuara lagi. “Ni Alya ada belikan ubat nenek lagi. Makan ok...” Bungkusan plastik berisi pil-pil ubat diletak di meja tepi katil. Dia bergerak mahu keluar dari bilik itu.

                Ketika itu juga, pergelangan tangan kiri Alya dipegang kuat. “A...L...YA...!”

                Muka Alya sudah berpeluh risau. Pakaian siang tadi masih belum bertukar, kepalanya masih tersarung topi element, kasut nasib baik sudah diletak dalam rak kasut. Alya sudah berdoa dalam hati semoga neneknya tidak berapa nak berleter ditengah malam buta ini.

                “Alya! Jadi Alex lagi? Pergi pukul-pukul orang lagi!?”

                “Ouch! Ouch! Sakitlah nek!” Alya mengaduh kesakitan diberi cubitan manja di paha dan lengan tangan. Huh! Memang sudah agak akan dapat ayat-ayat cinta itu dan cubitan manja ini.

                “Pakai lagi macam ni!”

                “Apa yang salahnya nek pakai macam ni?” Alya melihat pemakaiannya. Okay apa. T-shirt lengan pendek dan scarf di leher, pergelangan tangan disarung dengan wrist band kiri dan kanan, seluar khakis panjang menjadi pilihan dan di kepala hanya diletak topi. Bukannya bertindik dan bertatu.

                Menjawab pula budak ni. “Tak salah? Awak tu perempuan, yang pakai macam laki ni kenapa? Nak jadi laki sangat!?”

                Alya hanya membatukan diri mendengar leteran neneknya. ‘Orang perlu nek. Kalau tak macam ni siapa akan protect kita?’

                Dia mengeluh melihat cucunya berperangai sebegitu. Sebenarnya dia memang tahu akan tujuan Alya jadi begitu. “Alya. Tu ada barang untuk Alya”

                Muka Alya berubah ceria sedikit neneknya sudah bertukar topik. “Siapa bagi nek?”

                “Mama dan papa Alya”

                Alya berhenti bergerak. Darjah kepanasan hatinya menaik bila mendengar jawapan dari neneknya. “Bakar je barang tu! Kalau tak nak bakar, buang atau bagi pada sesiapa! Orang tak nak tengok lagi barang tu!”

Alya terus berlari keluar dari bilik dan masuk ke biliknya. Hatinya sakit bila mendengar ‘Mama dan papa’. Layakkah mereka sedangkan mereka yang buang aku sejak dari bayi kepada nenek semata-mata untuk kepentingan mereka yang ingin berpisah? Layakkah mereka jadi ibu ayahku sedangkan mereka yang tidak peduli akan aku selama 16 tahun? Masih layakkah mereka? Kenapa mesti datang kembali? Aku tidak perlukan mereka! “I hate you guys!” Air mata Alya jatuh mengenangkan kembali memori lama.


Alya melihat dirinya di hadapan cermin. Kemeja dan skirt sekolah. Bila ke sekolah sahaja dia berpakaian perempuan. Kalau boleh nak pakai uniform lelaki, tapi mesti ada penghalang utama itu. “Mau kena gelak sebulan kalau Shun dan Karl tengok aku pakai macam ni”
               
“Nek...Orang nak pergi ni...” Alya mencari neneknya di sekitar ruang tamu. “Nek, oh nek...” Bilik nenek menjadi kawasan utama pencarian Alya.

                Sebaik pintu dibuka, Alya terus meluru ke katil. “Nek! Kenapa terbaring ni? Sakit nek datang lagi ke?” Alya menyelongkar bakul yang penuh berisi pil-pil ubatan. “Nek makan pil ni cepat!” Jari Alya menghulur sebiji pil ke mulut neneknya.

                Neneknya menggeleng. “Tak nak”

                “Makanlah nek... Nanti jadi makin parah” Risau Alya.

                “Nek akan makan kalau Alya janji satu perkara dengan nek...” ucapnya lemah.

                “Nek nak orang buat apa...?”

                “Nek tau Alya ambil duit dari orang bergaduh. Janji jangan bergaduh dan ambil duit orang lagi” Tangan kirinya mengurut kuat dada.

                Alya terkejut. Bagaimana dia mahu dapatkan duit ubat nenek dan hendak tamping kehidupan mereka? Minta dari so call ‘mama dan papa’? Hingga aku tidak bernyawa pun aku tak akan minta.

                “Janji Alya...”

                Dia memandang muka neneknya yang sedang kesakitan. “Orang janji! Cepat makan nek!” Pil terus dipaksa masuk ke dalam mulut.


                “Shun...” Mukanya melihat ke bumbung. Topi dibiarkan dalam beg sandang yang penuh dengan seragam perempuan sekolah.

                “Apa Alex?” tangannya menyelak sehelai muka surat buku ilmiah.

                “Kau ada tahu mana-mana tempat yang perlukan pekerja tak sekarang ni?”

                TUP!

                Shun terus menutup buku. “Tiba-tiba je kau cari kerja, apa hal?”

                “Huh? Aku nak pakai duitlah... Takkan saja-saja pulak nak kerja” Alex angkat kening sebelah.

                Shun membetulkan letak cermin mata. Itu ayat tak nak jawab namanya. Maknanya, dia tidak mahu membuka cerita peribadi. Shun mengambil sehelai kertas dan sebatang pen biru. Laju dia menulis sesuatu. “Kau pergi tempat alamat ni esok petang “.

                Muka Alex berubah ceria. “Woah!!! Thanks Shun! Kau lah kawan terbaik hidup mati aku!” Kertas berisi alamat dicapai dan dilipat kecil lalu diselitkan ke dalam poket seluar khakis biru gelap. Bibirnya membulat bersiul girang.

                Mata Shun memerhati setiap gerakan Alex.

                “Kau tak rasa ke yang Alex ni perempuan?”

                Teringat Shun pada kata-kata Karl hari itu. Alex ni perempuan? Tanpa sedar dia tersenyum sendiri. Mana mungkin...

               
                Alex berjalan ke hujung koridor yang gelap itu yang selalunya sepi, tetapi hari ini hujung koridor itu dipenuhi suara.
                 
                Dia memerhati sudut yang dipenuhi sekumpulan orang. Ada dalam enam atau tujuh sahaja. Di atas lantai, seorang pemuda sedang terbaring memegang perutnya yang kesakitan akibat ditendang. Tidak jauh dari pemuda itu ada sepasang cermin mata yang sudah saparuh retak.

                “Kau...” Salah seorang yang sedang berdiri itu memegang kolar baju pemuda yang terbaring dan mengangkat ke atas. “Aku da penat ni, kau pun da half dead. Pekate kau tolong je kitorang...”

“Huh? Sampai aku mati pun aku takkan tolong korang...”

Alex tersenyum mendengar jawapan itu. Nice answer!

“Celaka!” Tangan kiri lelaki yang memegang kolar baju pemuda itu sudah membentuk genggaman.

“Hello!” Alex keluar dari koridor dan berjalan ke arah mereka. “Aku nak join... BOLEH!?” Alex terus menumbuk perut salah seorang dari mereka.
               
Dalam masa tidak sampai 30 minit Alex sudah menyelesaikan mereka semua. “Lemah je... Bajet macam kuat sangat. Lain kali jangan cari pasal kat tempat aku...”

                “Kau...” Tangan Alex dipegang. “Bagi aku balas balik pertolongan kau”

                “Hah? Hurm... Rasa macam tak ada pula...” jari tangannya menggaru-garu kepala yang tidak gatal.

                “Selagi aku tak balas, aku akan ikut kau...”


                TING TONG!!!

                Pintu rumah dibuka. Seorang pemuda muncul di muka pintu.

                Shun!!! Terkejut Alya apabila Shun yang keluar. Nasib baik hari ini dia memakai cermin mata dan mengemaskan rambutnya. Sekurang-kurangnya susah sedikit dia yang berpakaian perempuan untuk di cam orang.

                Perempuan... Shun tersenyum. “Kawan Alex?”

                “Err.... haah... Saya yang perlukan kerja...” Jawab Alya teragak-agak.

                “Kau kerja kat sini Cuma hari Isnin hingga Khamis saja. You can start today... As my personal maid. Sila masuk...” Shun memberi laluan kepada Alya untuk masuk.

                Personal maid! Hampeh punya member! Kerja orang gaji dia offer kat aku. Tengoklah jumpa nanti, aku belasah dia half dead!

                Ekor mata Shun masih tidak lepas pada Alya. Ikut hati mahu sahaja dia tergelak terguling kat situ lihat riak muka Alex atau Alya terkejut tahap gaban dapat tahu kerjanya ‘maid’. Perempuan ye... Mana mungkin aku nak orang tahu Alex itu perempuan. Hanya aku saja yang perlu tahu. Bibirnya mengukir senyuman sekali lagi.

                Alya melihat sekeliling rumah. Anak orang kaya rupanya Shun ni...

                “Tak payah risau. Parent aku tak ada sebulan ni. Diorang kat oversea, ada kerja. Sebab tu aku nak ada orang gaji buat kerja-kerja kat rumah ni”

                “Owh...”

                “Masakkan aku steak sekarang...” Arah Shun selamba.

                Melopong Alya. Masak? Aku mana reti masak ni! “Err... Mana dapur...” Tengok buku resepi ajelah.

                “Tepi sana” Shun menuding jari ke tepi koridor.

                Alya berjalan dengan berat ke rak buku berdekatan.

                “Dapur kat tepi sana tu, pesal pergi kat rak buku pulak ni?”

                “Nak ambil buku resepi?” Jawab Alya dengan muka tak bersalah.

                Budak ni jangan cakap dia tak pandai memasak! “Kau...reti masak tak?” Soal Shun teragak-agak.

                “Tak” Ringkas, pendek dan jelas jawapan Alya.

                Shun kaku tanpa kata. “Habis kau boleh masak tak ni?”

                “Aku try lah masak tengok buku ni” Apa? Ingat aku tak boleh masak ke? Setakat steak tu aku bolehlah masak tengok buku resepi ni!

                “Macam ye aje kau boleh masak...” Shun semakin menambah minyak masak ke dalam kepanasan hati Alya.

                Cabar aku! “Humph!” Alya terus menarik salah satu buku resepi dan berjalan laju ke dapur.

                Shun terkekek-kekek ketawa melihat perangai Alya. Kalau jadi Alex jangan harap dia nak nampak perangai Alya yang begini.


                Mulut Alya membentuk huruf ‘O’. Melopong dia tengok dapur rumah Shun. Besar mengalahkan ruang tamu dia. Tak, sama dengan keluasan rumah dia!

                “Semua barang kau nak ada kat sini” Shun membuka pintu. Alya menjeling sedikit ke ruang dalam. Mak ai... Stor makanan pun da besar macam bilik aku!

                “Lagi dua jam aku datang balik, pastikan semua dah siap hidang” Dia pergi menghampiri pintu keluar dari dapur. “And, aku alah pada kopi. So jangan buat kopi untuk hidang nanti”

                Demand lebih! Bwek! Jerit Alya dalam hati.


                Shun berjalan masuk ke ruang makan. Steak yang Alya dipaksa rela masak sudah terhidang. Kerusi ditarik. “Hurm... Tengok dari rupa... Bolehlah....” pinggan berisi steak itu ditolak ke tepi. “Kau rasa dulu” Arah Shun.

                Ceh... Aku dah masak sedap punya, tak nak makan pulak...  Alya mengambil tempat duduk. Pinggan steak ditarik hingga ke hadapan mejanya. Alya menjeling sedikit ke muka Shun. “Betul ni?” Dia bertanya untuk mendapatkan kepastian.

                “Makan ajelah...” Shun menghirup sedikit air teh merah dari cawan. Manis!

                Biar betul lelaki ni. Nanti karang aku da habis makan dia tuntut wang pulak...  Alya membetulkan lagi letak kaca matanya walaupun masih kemas dilandasan.

                “Makan ni...” Alya mencapai sudu dan garfu.

                “Cepatlah makan” Gegas Shun.

                Steak dipotong kecil dengan berhati-hati. Bahagian yang dipotong dicucuk dengan garfu dan dibawa ke mulut. “Betul nak makan ni...” Tanya Alya lagi sekali.

                Shun Cuma menjawab dengan jelingan sahaja.

                Steak disuap masuk ke dalam mulut. Terbeliak mata Alya dengan rasa makanan itu!

                “Rasa ape?” Beria-ria Shun bertanya.

                Pinggan yang berisi steak ditolak kembali kepada pemuda berkaca mata itu. “Rasalah sendiri kalau nak tau” ujar Alya dengan muka tak bersalah.

                Dia memandang muka rak bersalah Alya dengan ragu-ragu. “ aku tanya ni, rasanya macam mana...?” sekali lagi dia bertanya tentang rasa steak itu.

                “Tak nak?”Alya menolak lagi sedikit pinggan steak ke dia.

Berkerut muka Shun bila soalannya dijawab dengan soalan. “Tak sedap...kan?”

“Ek ena... Tak rasa lagi da cakap tak sedap. Tak nak sudah, aku habiskan. Penat-penat aku masak sedap-sedap tak nak makan pulak” Omel Alya seorang. Pinggan steak ditariknya kembali.
               
TUP!

                Tangan kanan Shun bergerak sendiri menahan pinggan dari beralih tempat.

                Alya angkat kening sebelah. “Huh? Nak ke tak ni...”

                Anak mata Shun berlari dari muka Alya dan pinggan steak berkali-kali. Nak ke tak nak ke nak ke tak? Budak ni makan macam biasa aje... lagipun bukan selalu dapat makan Alex a.k.a Alya ni masak...

                “Hell-lo? Nak ke tak?”

                Muka Shun masih lagi tak berubah riak dari tadi. Tiada sebarang jawapan keluar untuk pertanyaan Alya.

                Aku tanya buat dek je dia ni! Memang sah nak kena belasah dengan aku bila jumpa nanti! Sebagai Alex ofcourse... “Taknak sudah!”

                “Nak!” automatik suara garau lelaki itu keluar. “Siapa kata aku tak nak, aku suruh kau rasa je"

                Pisau dan garfu terus diambil dari landasan masing-masing.  Steak dipotong sedikit dan dimasukkan ke mulut.

                Membulat mata Shun!

“Air! Air!” Serentak Shun dan Alya terus bersuara.

Gelas air kosong dicapai kasar dan diteguk berkali-kali.

“Kau letak apa dalam ni wei! Apasal masin terlebih-lebih tahap gaban ni!” Shun teguk lagi sehingga kosong.

“Mana aku tau! Aku letak ikut resepi tu jelah!” Alya ikut minum masuk round kedua. Apasallah rasa masin steak kuat sangat!
***
               
                “Bosannya...” Alya baring menghadap siling. Tangannya disandarkan ke belakang. Nak lepak dengan Karl, dia tengah ada di university. Sibuk katanya. Shun? No, no, no... panas hati tak hilang lagi ni.
               
“Alya, sini jap!!!”

                “Ya, nek! Orang datang ni!” eheh... Mesti nak ajak teman keluar ni. Syok juga sekali-sekala keluar dengan nenek.

                 “Kita nak keluar ke nek?” Pantas Alya berlari keluar dari bilik.

                “Alya...” Suara wanita lain yang menyambut pertanyaannya.

                 Kaku dirinya melihat pasangan wanita dan lelaki di sebelah nenek. Pantas tangannya mencapai topi element dan menghala ke pintu utama.

“Alya tunggu dulu!” rayu wanita itu.

“Orang keluar dulu nek!” hanya bersarungkan selipar Alya berlari keluar. Sesak nafasnya bila berada dalam satu kawasan dengan pasangan itu.


PAK!

Jatuh terjelopok Alya. Habis kotor pakaiannya bercampur debu. “Huh!” seluar khakis berlubang di kepala lutut. Kawasan tepi kain yang berlubang mula menjadi warna merah. Sakit. Tapi lebih terasa sakit dalam hati.

KREKKKKK

Bunyi brek basikal menerpa pendengaran si gadis. Basikal BMX silver.

“Oit!” tegurnya.

Alya tidak mengangkat muka. Tidak mahu diganggu saat ini.

“Oit! Pekak ke bisu ni?”

Da lebih ni! “Nak apa!?” tinggi suara Alya.

“Ingatkan budak istimewa mana jatuh tadi” jawab lelaki itu selamba sambil angkat kening. Tangan kanannya menyeluk poket seluar.

“Kalau aku nak jatuh pun pe kau kisah!” balas Alya. Ganas. Semua amarahnya dilepaskan sekali.

“Nah” dia menghulurkan sesuatu kepada Alya.

Hansaplast? Alya memandang lelaki itu pelik.

“tu...” Jari telunjuk ke kaki si gadis. “ budak laki pun nak nangis sebab luka sikit ke?”

Laki?

“Ambillah” lelaki itu meletakkan hansaplast di dalam genggaman Alya. “Bye budak gembeng!”

                       
“Alya pergi mana tadi!?” keras suara nenek. Alya bergerak diam ke bilik.

“Alya!” jerit nenek.

“Dah la nek! Orang da cakap jangan bagi diorang tu masuk! Orang benci diorang! Nek bagi jugak perempuan tu masuk kenapa!?” berkaca matanya menahan sebak. Hatinya sakit. Pedih sangat.

“Alya!”

PANG!

Merah pipi gadis muda itu. Tangan kanannya memegang bekas tapak tangan. Panas. “Nek tampar orang sebab perempuan tu?”

“Perempuan tu ibu Lya... ibu kandung Lya! Ayah Lya!”

“Huh. Ibu ayah apa tinggalkan anak dia, nek? Ibu ayah apa kalau 16 tahun sekalipun dia tak jenguk orang, mintak maaf dengan orang? ibu ayah apa macam tu, nek!”  bentaknya. Pecah juga empangan air matanya.

“maafkan mereka Lya... jangan sampai bila Lya da hilang semua baru nak cari...” rayu nenek.

“maaf? Lepas diorang buat nenek sampai sakit, buat hidup orang hidup seksa, sunyi, sampai diorang buat kita hidup macam ni? Tak mungkin nek... orang takkan maafkan diorang sampai bila-bila. TAKKAN!”  Alya berpaling dari neneknya.

   “Lya...”

“ Nek cakap macam mana pun, orang takkan”

DEBUK!

Alya berpusing sendiri ke arah bunyi itu. “Nek!” dia menghampiri pantas ke tubuh nenek. “Nek! Kenapa nek? Jantung nek sakit? Orang panggil ambulan... Nek tahan, nek...” air matanya mengalir deras.

“Lya...” lemah sahaja suara itu. “Lya....lepas ni... ikut diorang ye....”

“Nek... jangan cakap camtu... orang tak nak diorang, orang nak nek sorang je.... jangan tinggal orang, nek... Siapa nak teman orang nanti...”

Tiada jawapan yang keluar.

“nek... orang nak nek seorang je....”


   Alya keluar dari kereta Mercedes dengan sut hitam beserta bagasinya. Topi Element dipakai hingga menutup muka. Dia berjalan gah ke muka pintu. Beberapa orang gaji menunduk hormat apabila Alya melalui mereka.

“Alya...” seorang wanita menghampiri Alya dengan senyuman.

“Don’t call me ALYA... kau tak layak. Pada kau, aku hanya Alex...” Dingin suaranya. “Dan ingat, aku ada kat sini hanya sebab nenek” Alya berjalan pergi memasuki rumah agam itu.

-tamat part 1-       
 (ps: kalau ade sesapa yg penah terbaca in some blog. sori bahasa tak indah...tak reti... L)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

Facebook Twitter RSS